PROCENTY POD KONTROLĄ - raport kampanii #MAMKONTROLĘ

Czym jest uzależnienie od alkoholu? Jakie modele picia możemy wyróżnić? Czy kobiety szybciej się uzależniają? W jaki sposób dorastanie w alkoholowej rodzinie wpływa na rozwój dziecka oraz późniejsze jego funkcjonowanie jako dorosłego już człowieka? Te i inne kwestie porusza współfinansowana ze środków m.st. Warszawy społeczno-edukacyjna kampania #MAMKONTROLĘ. Fundacja Zwalcz Nudę - organizator kampanii, przygotowała raport „Procenty pod kontrolą”, który jest zestawieniem dotychczasowych tematów podjętych w ramach tej inicjatywy.

Głównym celem kampanii #MAMKONTROLĘ jest przełamanie społecznego tabu w mówieniu o alkoholu, obawach z nim związanych oraz o tym, że problem nadmiernej i ryzykownej konsumpcji może dotyczyć większej liczby osób, niż to się pozornie wydaje. Alkohol pity sporadycznie i w małych ilościach nie powinien powodować szkód w naszym zdrowiu i życiu. Kiedy jednak okazji do picia przybywa, a wieczorny kieliszek wina zastępują trzy lampki, jest to sygnał, by bliżej przyjrzeć się naszemu modelowi konsumpcji i motywacji, która nam wówczas towarzyszy.

Przesłanie kampanii zawiera się w jej nazwie: MAM KONTROLĘ - czyli wiem, kiedy moje picie staje się ryzykowne lub szkodliwe. W ramach działań, w przestrzeni miejskiej na ulicach Warszawy, pojawiły się billboardy z niezwykle prostym, za to sugestywnym przekazem. Różnego rodzaju alkohol zestawiono z pretekstami do picia. Topienie smutków w whisky, codzienna, wieczorna lampka wina w nagrodę za dobrze wypełnione obowiązki, „niewinna” małpka w przerwie lunchowej w godzinach pracy… Wszystkie zaprezentowane motywacje mają na celu skłonić do refleksji nad swoim własnym modelem picia alkoholu.

O skuteczności przekazu przekonały nas e-maile i telefony osób, które zweryfikowały, ile tak naprawdę piją alkoholu. Dostajemy sygnały od nich, że część zdecydowała się poszukać pomocy specjalisty do spraw uzależnień. Taki efekt działań to nasz niewątpliwy sukces. Równie dużo satysfakcji dostarcza nam świadomość, że wiele osób pomyślało o swoim piciu, zastanowiło się, czy ma nad nim kontrolę, a  następnie wykonało test zamieszczony na stronie internetowej kampanii, który pomaga określić, czy piję alkohol w sposób bezpieczny.

Krystyna Radkowska, Prezeska Fundacji Zwalcz Nudę i organizatorka kampanii #MAMKONTROLĘ

W raporcie „Procenty pod kontrolą” znalazły się najważniejsze tematy, poruszone dotychczas w kampanii, m.in. picie alkoholu przez kobiety, tzw. alkoholicy w białych kołnierzykach”, czyli wysokofunkcjonujące osoby uzależnione, współuzależnienie, DDA czy picie alkoholu w ciąży, ale także temat aktualny dla mediów w dobie pandemii, czyli „odkażanie” koronawirusa po polsku. Każdy z opracowanych tematów opatrzony jest dodatkowo komentarzami ekspertów.

Kampania realizowana będzie do grudnia 2020 roku i skierowana jest do mieszkańców stolicy, głównie osób w wieku 25 – 50 lat z wykształceniem co najmniej średnim.


Autor: Mariusz Kowalewicz
menu
menu