Kampania Kupuj Świadomie

Produkt polski.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa,  realizuje ogólnopolską kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat oznakowania „Produkt polski”. 

Hasła przewodnie kampanii:

  • Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo!
  • Kupując żywność z oznaczeniem „Produkt polski” masz pewność, że została wytworzona w Polsce na bazie krajowych surowców.

Działania MRiRW


Resort rolnictwa prowadzi również działania, których celem jest upowszechnienie wśród producentów żywności oraz podmiotów, które uczestniczą w łańcuchu dostaw produktów spożywczych,  wiedzy na temat możliwości znakowania produktów informacją „Produkt polski”, a także wyróżniania produktów spełniających ww. kryteria na półkach sklepowych. 
W celu zbudowania dużego zasięgu przekazu, MRiRW skierowało do urzędów, firm, organizacji i instytucji działających w obszarze rolnictwa, bądź współpracujących z branżą rolno-spożywczą, propozycję włączenia się w realizację kampanii  m.in. poprzez publikacje na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych plakatu informacyjnego lub umieszczenie wydrukowanego plakatu w wybranym miejscu.  

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa odpowiedzialny za realizację kampanii
Odpowiedzialnym za realizację konkretnych przedsięwzięć w ramach kampanii „Produkt polski” został Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. 

Realizacja kampanii


Kwiecień 2019 r. – pierwsza odsłona kampanii, podczas której wyemitowano w telewizji informacyjno-promocyjny spot „Produkt polski”. 
Od września 2019 r. – ruszyła druga edycja kampanii.  Obecnie realizowane są działania skierowane do:
▪ konsumentów – spot emitowany w wybranych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych oraz za pośrednictwem ogólnopolskiej rozgłośni radiowej;
▪ rolników i producentów żywności – cykl szkoleń dla regionalnych producentów żywności i rolników pod nazwą Akademia Polska smakuje. Spotkania zostaną przeprowadzone we wszystkich województwach. Motywem przewodnim spotkań będzie kampania „Produkt polski” – zasady, kryteria i zalety stosowania oznaczenia „Produkt polski”. 

Spot „Produkt polski” 

Do emisji spotu „Produkt polski” oraz ekspozycji plakatu (opracowanego w ramach kampanii kwietniowej) zostały zaproszone sieci handlowe oraz instytucje publiczne. Więcej informacji o kampanii
na stronie internetowej www.polskasmakuje.pl/produkt-polski zostały zamieszczone informacje dla konsumentów i producentów dot. oznaczenia „Produkt polski” oraz materiały do  bezpłatnego pobrania.
Informacje o oznaczeniu „Produkt polski” oraz logo dostępne są na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/produkt-polski.
Aktualnie na stronie www.polskasmakuje.pl znajduje się ok. 6,5 tys. produktów, w tym blisko 1,3 tys. posiada oznaczenie „Produkt polski”.

Znakowanie żywności informacją PRODUKT POLSKI

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dotyczącym łatwiejszej identyfikacji produktów wytworzonych z polskich surowców, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało zasady stosowania w oznakowaniu żywności informacją „Produkt  polski”.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 4 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 13.12.2016, poz. 2007), odnoszące się do dobrowolnego znakowania środków spożywczych informacją „Produkt polski”. 

Przepisy te dają możliwość producentom wyróżniania na rynku produktów wyprodukowanych w Polsce z polskich surowców poprzez oznakowanie ich informacją „Produkt polski” bądź znakiem zawierającym taką informację.

Przepisy ustawy określają jednolite kryteria dotyczące dobrowolnego umieszczania informacji  „Produkt polski”. Produkty muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski z tym, że w produktach przetworzonych dopuszcza się użycie importowanych składników (np. przypraw, bakalii) w ilości do 25% masy tych produktów, jednakże pod warunkiem, że składniki takie nie są wytwarzane w kraju. 

Szczegółowe kryteria określone w przepisach ww. ustawy wskazują, że:

 

  •  produkty nieprzetworzone mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski” jeżeli produkcja, uprawa lub hodowla, w tym zbiory, dojenie w przypadku krów, owiec i kóz odbyła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jednakże w przypadku:
  •  mięsa dodatkowo wymaga się, aby zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych, chowanych i ubitych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  •  innych niż mięso produktów pochodzenia zwierzęcego (mleko, jaja) – jeżeli zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  •  produkty przetworzone uzyskane w wyniku przetworzenia produktów nieprzetworzonych, dla których można stosować informację „Produkt polski” muszą dodatkowo odpowiadać następującym wymaganiom:
  • ich przetworzenie  odbyło się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • wszystkie ich składniki nieprzetworzone spełniają wymagania wskazane powyżej dla produktów nieprzetworzonych, które mogą zostać oznakowane informacją „Produkt polski”;
  • inne, niż wskazane wyżej składniki (składniki, których w Polsce się nie produkuje) nie mogą przekraczać 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania  inego produktu (do wyliczeń nie bierze się pod uwagę użytej w produkcji wody). 

Umieszczenie informacji „Produkt polski” bez spełnienia powyższych kryteriów podlega karze określonej przepisami art. 40a ust. 1 pkt 4. ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2016, poz. 1604 z pózń zm.)

Znak graficzny zawierający informację „Produkt polski” został określony przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski” (Dz.U. z 2016 r. poz. 2148 z późń. zm.).

Znakowanie tą informacją nie wymaga żadnej rejestracji. Logo „Produkt polski” można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo/produkt-polski, na której znajdują się również wszystkie niezbędne informacje i regulacje prawne dotyczące znaku. Taki sposób oznakowania środków spożywczych pozwala zainteresowanym konsumentom łatwo wyszukiwać produkty wytworzone w Polsce z użyciem krajowych surowców.

                                                                               


 

 

 


Autor: Mariusz Kowalewicz
menu
menu