Jak zacząć zdrowy tryb życia?

Wystarczy przestrzegać kilku zasad, żeby czuć się lepiej i wyglądać lepiej.

Zastanów się po co to robisz.

Nie warto zmieniać swoich nawyków tylko dlatego, że jest to modne.  Promowanie zdrowego stylu życia w mediach ma oczywiście duży wpływ na ludzi i zachęca do zmian, ale nie chodzi w tym o to, żeby robić to co inni. Zmiana nawyków żywieniowych, uprawianie sportu wpływają na nasze zdrowie. Pełnowartościowe posiłki dodają więcej energii,  zawierają dużo witamin i składników odżywczych. Sport wpływa na wygląd naszej sylwetki, ale również poprawia kondycję i wytrzymałość. Poczytaj również o negatywnych skutkach złego odżywiania.

Zmotywuj się.

Warto mieć kogoś, kto będzie nas motywował do działania. Może to być ktoś z rodziny, znajomych, ktoś z instagrama, youtuba. Patrząc na osoby, które dały radę w postanowieniu, widzisz, że Tobie też się to może udać. Nie warto tylko przeglądać stale zdjęcia osób z „idealnymi” sylwetkami, ponieważ każde ciało jest inne i nie można się zadręczać, że nie wyglądasz tak jak ktoś inny. Warto akceptować swoje ciało i próbować je polepszać.

Wyeliminuj rzeczy, które Cię niszczą.

Warto na początek wykluczyć ze swojej diety fast foody, słodkie gazowane napoje, cukier, słodycze, chipsy, alkohol. Jeśli palisz to powinieneś już dawno przestać! Palenie tytoniu powoduje raka płuc, choroby jamy ustnej i pogarsza kondycję. Stres, pośpiech, niedosypianie to wrogowie Twojego zdrowia, dlatego trzeba je wykluczyć.

Postaw sobie cel.

Zwykle osoby, które decydują się na przejście na zdrowe odżywianie chcą pozbyć się zbędnych kilogramów. To nic złego, jeśli robisz to z głową. Zapisz sobie w zeszycie cel jaki chcesz osiągnąć. Może to być pozbycie się 10kg, zmieszczenie się w rozmiar S, przebiegnięcie maratonu, umięśnienie całego ciała. Zapisz również swoją wagę początkową, zmierz się i co miesiąc obserwuj efekty.

Rób to z głową.

Popularne swego czasu były diety 1300kcal, 1500kcal, które można nazwać głodówkami. Warto obliczyć na specjalnych kalkulatorach kalorii, które można znaleźć w internecie jakie jest Twoje zapotrzebowanie. Jeśli chcesz schudnąć odejmij od tego 300kcal, a jeśli przytyć to dodaj.  Poczytaj w internecie o zapotrzebowaniu na makro- i mikroelementy.

Dieta.

Po wyeliminowaniu bezwartościowych rzeczy ze swojej diety warto ustalić  przebieg swoich posiłków. Powinno jeść się dziennie 4-5 posiłków. Bardzo ważne jest zjedzenie śniadania przed wyjściem z domu, ponieważ to ono daje najwięcej energii na cały poranek. W Twojej diecie powinny znaleźć się: owoce, surowe warzywa, nabiał, ciemne pieczywo, ciemny ryż i makarony, orzechy, chude mięso, gorzka czekolada, soki owocowe 100%.

Sport.

Nie każdy musi chodzić na siłownię lub biegać. Oczywiście jeśli chce się poprawić swoją sylwetkę to siłownia da największe efekty. Jednak, jeśli nie chcesz tego robić to nie musisz. Możesz iść na spacer, na rolki, pojeździć na rowerze, pograć w piłkę, iść na basen, poskakać na trampolinie, wybrać jakieś filmiki do ćwiczenia w domu, iść na fitness, ćwiczyć jogę. Możliwości jest naprawdę dużo i od Ciebie zależy co wybierzesz. Pamiętaj każda forma ruchu jest ważna dla naszego zdrowia.

Picie wody.

Pij około 2 litrów wody dziennie. Woda orzeźwia, dodaje energii, poprawia metabolizm, usuwa toksyny z organizmu, poprawia koncentrację i zdolności umysłowe. Dlatego warto mieć zawsze ze sobą butelkę wody.

Cheat meal.

To oszukany posiłek na który możesz sobie pozwolić początkowo dwa razy w tygodniu, potem najlepiej raz. Może to być Twój ulubiony baton, kawałek pizzy, ciasta, napój gazowany. Dobrze jest nagradzać się za trzymanie diety, wtedy ma się motywację i zaspokaja potrzebę na zjedzenie czegoś niezdrowego.

Nie poddawaj się.

Początki są jak wiadomo trudne. Jeśli jesz bardzo niezdrowo całe życie to na pewno zdarzy Ci się częściej nie przestrzegać diety. Nie ma po co z tego powodu się załamywać i obwiniać. Jeśli jednego dnia zjesz coś takiego, to nie poddawaj się, tylko dalej trwaj we własnym postanowieniu, aż wciągniesz się z ten zdrowy tryb i przejdzie ochota na odstępstwa.

Bądź cierpliwy.

Mija miesiąc a efektów brak. Jeśli robisz to dobrze, nie masz jakiś chorób to nie martw się i nie poddawaj.  Może Ty sam nie widzisz efektów, ale inni tak. Na efekty trzeba zapracować i nie przyjdą od razu. Potrzeba nawet roku, żeby było widać je bardziej. Po prostu się nie poddawaj i rób swoje.

Zdrowy tryb życia powinien na zawsze zagościć u nas, a nie tylko na jakiś czas. Warto zmienić swoje nawyki dla własnego zdrowia i samopoczucia.

Autor: Marta Świątkowska

Foto: agrofakt.pl


Autor: Mariusz Kowalewicz
menu
menu