Pięć wieków konwisarstwa. Kolekcja Andrzeja Wójcika w zbiorach Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej

„Pięć wieków konwisarstwa"

7 września br., o godzinie 12.00, w gmachu Zbiorów Sztuki Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku przy ul. Zamczej 10/12 odbędzie się otwarcie wystawy „Pięć wieków konwisarstwa. Kolekcja Andrzeja Wójcika w zbiorach Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej”.

Wystawa prezentuje unikalną kolekcję wyrobów cynowych zgromadzoną przez konesera sztuki i dawnego rzemiosła artystycznego, p. Andrzeja Wójcika. Liczący blisko 400 obiektów zbiór naczyń i przedmiotów wykonanych na przestrzeni od XVI do XX w. był przekazywany przez kolekcjonera do włocławskiego muzeum od 1996 r. Ekspozycja jest pierwszą tak szeroką prezentacją arcydzieł konwisarzy, warsztatów i wytwórni europejskich oraz amerykańskich znajdujących się w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej.

Pokazane na wystawie misy, naczynia liturgiczne, lichtarze, kufle, wilkomy, dzbany i inne przedmioty pełniące niegdyś funkcje użytkowe prezentują nie tylko wysoki poziom wykonania, ale też nierzadko mistrzostwo w opracowaniu dekoracji i szeroki zakres form. Kolekcja Andrzeja Wójcika w zbiorach włocławskiego muzeum to prawdziwy skarb na skalę europejską, który w pełni zostanie pokazany na planowanej w przyszłości ekspozycji stałej.

Historia konwisarstwa, czyli wytwarzania przedmiotów ze stopu cyny, miedzi, ołowiu oraz innych metali, sięga wczesnego średniowiecza. Odlewane i cyzelowane przedmioty wykorzystywano jako elementy wyposażenia kościołów, zamków i zamożnych domów. Cyna była materiałem trwalszym od ceramiki, a jednocześnie stosunkowo podatnym na obróbkę, dzięki czemu z czasem powstało wiele ciekawych form użytkowych, jak np. konwie, szkandele i inne. Z tego właśnie materiału wykonywano nie tylko gładkie i proste naczynia stołowe, jak kubki, talerze czy misy, lecz także relikwiarze, monstrancje, kielichy mszalne, a także obudowy trumien. Największy rozkwit warsztatów konwisarskich zaobserwować można w XVII i XVIII w. zwłaszcza na terenach Europy Zachodniej. Duże zainteresowanie i zapotrzebowanie na naczynia cynowe w tym czasie było efektem nie tylko ich większej trwałości, ale też wynikało z potrzeby podkreślania za ich pomocą statusu społecznego. Nie każdy mógł pozwolić sobie na zakup wyrobów cynowych, a pojawiające się na płótnach mistrzów holenderskich ukazujących wnętrza domów artefakty świadczą o zamożności ich mieszkańców. Popularność cyny osłabła pod koniec XIX w., kiedy pojawiły się nowe stopy metali bez wykorzystania szkodliwego dla zdrowia ołowiu. Ostatecznie wyparta z użycia codziennego w XX w. cyna stała się przede wszystkim przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów.

Podobnie, jak w przypadku szerokiego rozwoju i bogactwa warsztatów konwisarskich w Zachodniej Europie, tak też kolekcjonerstwo cynowych artefaktów stało się domeną Niemiec. W Polsce największe i najciekawsze kolekcje posiadają muzea w Słupsku, Krakowie, Gdańsku, Elblągu, Bielsku Białej oraz Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.

Prezentację jednej z najciekawszych kolekcji ze zbiorów włocławskiego muzeum oglądać można będzie do 18 marca 2018 r. 

 

 

 

Zobacz także

Utwór swoją premierę miał na oficjalnym kanale YouTube Dominiki
Most jak most. Włocławkowi brakuje jeszcze jednej przeprawy
Wśród innych atrakcji z pewnością interesujący będzie pokaz płukania złota w wykonaniu…
Masz informacje?
Adres
E-mail
Śledź nas
Zadzwoń:
515 434 034
Radio eMKa Włocławek
Radio eMKa Facebok

Realizacja